Gymnastikgrejjs !

Har inte berättat så mycket om vad vi gör på våra gymnastikträningar så tänkte jag skulle berätta lite om dom och vad jag tycker är roligast mm...
Såklart börjar vi våra träningar med uppvärmning så man inte sträcker sig och så. Då gör vi ju lite olika men tänjer och stretchar ( stavning? )
Sedan börjar vi med redskapen, trampet eller airtrack/hoppgolv/matta.
- Airtrack är en lång uppblåsbar matta typ som en hoppborg fast på längden om man säger så, typ 15 meter lång och 2 meter bred.
- Hoppgolv är ett självbyggt golv, som finns och köpa också tror jag, där det sitter skummgummkuddar eller vad det nu är på träplattor så det blir studs.
Matta behöver jag då inte förklara för det fattar ni ju själva ;p
Trampet är som en trampolin fast i en mindre form och man springer fram och gör både super enkla och super svåra hopp på. Det lättaste är väll ett ljushopp tycker jag allt och det svåraste jag kör är nog en och en halv skruv.
Man har ju inte bara en trampet och en matta efter man kan köra med hoppbord som står efter trampeten. Där kör man överslag ( står på händer och slår över), petrik (rondat och sen känns det som man vänder tillbaka), rondat (hjulning med sammansatta ben i slutet) lite enklare grejer, sen kommer tsukaharan (rondat sen en salto, salto är alltså en bakåt volt) Finns en massa annat man kan göra också.
På airtracken eller något av dom andra mattredskapen kan man göra som enklast en kullebytta, oj så svårt det är. Sen finns de en massa annat, hjulning, handstående, rondat flickis, rondat salto, volt, handvolt, voltöppna, wipback... jag skulle kunna skriva hur många saker som helst, man kan i stort sett göra vad som helst.
- Rondat flickis: Hjulning med sammansatta ben och sen gör man typ som en handvolt bakåt (kolla på mina filmer så vet ni)
- Rondat salto: Samma som förra fast man tar bort flickisen och gör en bakåtvolt.
- Handvolt frivolt: Man gör en handvolt sen direkt efter så gör man en volt.
- Voltöppna: Gör en volt och landar med delade ben.
- Whipback: En hög flickis ungefär.,
Sen finns det fristående också. Dans med ett annat ord. Fast det är akrobatiska moment i, och vissa saker som man måste ha med tex vågrörelse och akrobatiska moment. Detta utövas till musik.
Till slut så kanske vi har handståendetävling som går ut på att stå på händer längst. Och så stretching om vi hinner. Ibland blir det styrka också, det gillar vi, magrutor tack :)
Jag tycker bäst om trampet faktiskt, vet inte riktigt varför, gillar utmaningar som man kan bli galen på om man inte klarar, men man får kämpa om man vill bli något här i livet.
Oj så mycket det blev, nu ska jag inte tjata mer om detta, men ni kommer få veta mer.. + för er som läste allt mitt tjabb men kan vara bra och veta om jag tjabbar om detta ;p

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0